De omzet van supermarktconcern Ahold is met 2,5 procent gedaald tot 9,8 miljard euro in de eerste drie maanden van 2014. 

Dat blijkt uit de eerstekwartaalcijfers die het bedrijf woensdag bekendmaakte.

De onderliggende operationele winst daalde, gecorrigeerd voor valuta-effecten, met 4,1 procent tot 392 miljoen euro. Dat is 7 miljoen minder dan waar marktvorsers gepeild door Bloomberg op hadden gerekend.

Volgens bestuursvoorzitter Dick Boer was “de trend in de omzetontwikkeling in lijn met het voorgaande kwartaal en min of meer vergelijkbaar met vorig jaar” en stonden de inkomsten onder druk van lage inflatie en volumes.

Boer zei in een toelichting dat hij in de tweede helft van dit jaar “verbeteringen” verwacht te zien. Dan zullen onder meer investeringen in winkels en wijzigingen in het assortiment vruchten afwerpen.

Nieuwe winkels

Ahold haalde ruim 3,5 miljard euro van de totale omzet in Nederland, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Die groei is te danken aan de opening van nieuwe winkels en hogere verkopen bij dochterbedrijf bol.com.

Wanneer de nieuwe winkels buiten beschouwing worden gelaten, daalde de omzet met 1,4 procent. Volgens het bedrijf komt dat vooral doordat klanten gemiddeld minder artikelen kochten.

De online omzet nam daarentegen toe met 20 procent tot 362 miljoen euro. De online activiteiten zijn echter nog maar bescheiden in omvang.

Marktaandeel stabiel

Het marktaandeel van Ahold in Nederland is volgens Boer gestabiliseerd ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar is er wel sprak van een lichte daling.

Volgens de topman is de stabilisering te danken aan een flink lager groeitempo bij prijsvechters als Lidl, die voorheen marktaandeel van Ahold afsnoepten.

Negatieve outlook in VS

De VS waren goed voor bijna 6 miljard euro aan omzet, een daling van 4,4 procent op jaarbasis die werd veroorzaakt door de zwakke dollar. Ahold realiseerde in het land wel een flinke groei met onlinedochter Peapod.

Ahold gaf aan in het huidige kwartaal in de VS een daling van de onderliggende operationele marge te verwachten ten opzichte van het eerste kwartaal. In de eerste 3 maanden van dit jaar was die 3,9 procent. Analist Robert Jan Vos van ABN Amro vindt die outlook "aan de negatieve kant".

Vos was evenmin onder de indruk van de eerstekwartaalcijfers. "De verwachtingen waren niet hoog, maar de resultaten kwam daar onder uit. Ook de toon was negatief."

Winst verdampt

De nettowinst van Ahold is in het eerste kwartaal van dit jaar vrijwel geheel verdampt als gevolg van een schikking. Het supermarktconcern betaalde vorige week, gecorrigeerd voor belastingen, 215 miljoen euro om het boekhoudschandaal dat begin deze eeuw aan het licht kwam achter zich te laten.

De grootgrutter uit Zaandam presenteerde woensdag een nettowinst van 50 miljoen euro, beduidend minder dan de 1,95 miljard euro een jaar eerder. De cijfers over het eerste kwartaal van 2013 bevatten een boekwinst op de verkoop van Aholds belang in het Zweedse ICA. Opgeschoond voor die transactie bedroeg de nettowinst in die periode 203 miljoen euro.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl